آموزش گام به گام اجرای کفپوش پلی یورتان | شرکت پخش رنگ تهران

آموزش گام به گام اجرای کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی اورتان کاربردهای گسترده ای در صنعت و ساختمان سازی دارد. این کفپوش ها مقاومت بسیار مطلوبی در برابر ضربه و سایش فیزیکی دارند و نسبت به اسیدها و بازها و سایر مواد شیمیایی هم مقاوم هستند.کفپوش های پلی یورتان عمری طولانی دارند و اصلاح و تعویض آن ها هزینه زیادی خواهد داشت. در نتیجه نحوه اجرای کفپوش پلی یورتان اهمیت بالایی دارد.

پیش از اجرای کفپوش پلی اورتان چه اقداماتی باید انجام شود؟

پیش از اینکه به نحوه اجرای کفپوش پلی اورتان بپردازیم، خوب است بدانید که عموما افراد تمایز میان این نوع کفپوش را با کفپوش اپوکسی نمی‌دانند. از همین رو ما تلاش کردیم تا در مطلب دیگری با عنوان مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش از اجرای کفپوش باید آمده سازی سطوح به طور کامل انجام شود. برای زیرسازی و آماده سازی سطوح باید مراحل زیر را انجام داد:

  • ایجاد سطوح پایدار

یکی از موارد مهم پیش از اجرای کفپوش، توجه به پایداری سطوح بتنی است. به همین علت تمامی نقاط سست و غیر پایدار باید به وسیله گرایندر حذف و تخریب شوند.

ایجاد سطوح پایدار | شرکت پخش رنگ تهران

  • لکه زدایی و درزگیری

برای آماده سازی سطوح پلی اورتان، باید هرگونه آلودگی و گرد و غبار را پاک کرد. آلودگی هایی از قبیل روغن، گریس، مواد اسیدی و بازی باید به طور کامل جرم زدایی شوند. فرایند لکه گیری می تواند با استفاده از گروت اپوکسی ها انجام شود.

گروت اپوکسی ترکیبی است که برای ترمیم و پوشش سطوح آسیب دیده به کار می رود. این ترکیب همچنین تخلخل موجود در سطوح را هم به خوبی پر می کند. برای درزگیری سطوح و پوشاندن فضای میان ترک های سطوح بتنی می توان از ماستیک اپوکسی ها هم استفاده کرد.

پس از انجام این مراحل، سطوح باید به طور کامل وکیوم شوند و سپس حلال شویی سطوح صورت بگیرد.

  • سنجش مقاومت و چسبندگی

برای اطمینان از زیرسازی صحیح، مقاومت مکانیکی، فشاری و کششی سطوح بتنی باید اندازه گیری شوند. علاوه بر این، چسبندگی پلاسترهای موجود یا هر لایه دیگری که فرایند مسطح سازی با آن انجام شده باید بررسی شود. در صورتی که چسبندگی مطلوب نبود سطوح باید تخریب و حذف شوند.

پیشنهاد می‌شود مقاله اجرای رنگ پلی اورتان را نیز مطالعه کنید.

شیوه اجرای کفپوش پلی یورتان

برای اجرای کفپوش پلی اورتان باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

آماده سازی سطح

پیش از انجام هر اقدامی برای اجرای کفپوش، باید آماده سازی سطوح انجام شود. درزگیری، لکه زدایی و بتونه کاری از جمله کارهایی است که برای آماده سازی سطوح انجام می‌شوند.

شیوه اجرای کفپوش پلی یورتان | شرکت پخش رنگ تهران

اعمال لایه پرایمر

در این مرحله، مواد پرایمری که بر پایه پلی اورتان هستند به عنوان لایه اولیه و آستر کفپوش اجرا می شوند. این مواد، غلظت و ویسکوزیته بسیار کمتری نسبت به سایر مصالح دارند.

استفاده لایه پرایمر اپوکسی باعث می شود که روکش پلی یورتان به خوبی به کف بچسبد. پرایمر پلی یورتان به طور معمول دارای دو جزء رزین و هاردنر است و میزان مصرف آن برای هر متر مربع به طور تقریبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم برآورد می شود. این پرایمر روی سطوح  فلزی و بتنی چسبندگی بسیار مطلوبی دارد.

اجرای لایه نهایی روکش پلی اورتان

این مرحله با استفاده از رزین مخصوص پلی اورتان انجام می شود. اجرای روکش پلی یورتان روی سطوح به سرعت انجام می شود. این روکش هم از دو جزء هاردنر و رزین تشکیل شده است و نسبت به عناصر خورنده و روغن های صنعتی مقاومت بالایی دارد.

در این مرحله می توان از الیاف پلیمری فایبرگلاس به روش hand lay upp یا الیاف چاپد شده استفاده کرد. اجرای این لایه، کفپوش را از نظر مکانیکی مقاوم می کند و باعث استحکام فشاری پلی یورتان می شود.

پس از اجرای لایه فایبرگلاس، لایه میانی به کمک مواد ماستیک اپوکسی مانند میکروسیلیس، سیلیس دانه بندی شده و رزین اپوکسی اعمال می شود. این مواد مسطح کننده اند و در تسطیح کفپوش نقش مهمی را ایفا می کنند.اجرای لایه نهایی روکش پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

پیاده سازی کفپوش پلی اورتان

پیش از هرچیز دو جزء محصول باید در همزن به مدت پنج دقیقه با هم ترکیب شوند. پس از انجام این کار بهتر است که در حدود بیست دقیقه به مخلوط فرصت داد تا واکنش های مورد نیاز صورت بگیرند. پوشش محافظتی، به کمک ابزاری مانند قلمو، غلطتک یا پیستوله اجرا می شود.

نکات مهم در اجرای کفپوش پلی اورتان

  • باید توجه داشت که ماده پرایمر کفپوش پلی اورتان برای سطوح بتنی، باید در کمتر از چهار ساعت بعد از آماده سازی مصرف شود.
  • برای ایجاد پیوند مکانیکی قدرتمند در سطوح، بهتر است که پیش از اجرای کفپوش، سطوح به وسیله دستگاه اسکرچ خراش داده شوند.
  • میزان رطوبت سطوح کف پیش از اجرای کفپوش نباید بیشتر از ۵.۴% باشد.
  • هنگام اجرا و نصب کفپوش پلی اورتان، باید از کفش مخصوص نصب پلی اورتان استفاده کرد. کفش های نصب کفپوش سطح تماس کمی با پوشش پیاده شده دارند و به همین علت کمترین آسیب را به کفپوش وارد می کنند.

نکات مهم در اجرای کفپوش پلی اورتان | شرکت پخش رنگ تهران

شیوه اجرای کفپوش پلی یورتان در مکان های مختلف

پیاده سازی کفپوش پلی اورتان در مکان هایی مانند ورزشگاه ها و سالن های ورزشی، روی سطوح بتنی، موزاییک و آسفالت امکان پذیر است. برای پیاده سازی کفپوش پلی اورتان در این مکان ها، مرحله زیرسازی باید به طور دقیق تری انجام بگیرد. زیرا در این مکان ها فرایند تسطیح اهمیت بیشتری دارد و هرگونه درزی باید پوشانده شود.

علاوه بر این باید توجه داشت که در سالن های ورزشی، کفپوش پلی اورتان با ضخامت بالا اجرا می شود. در سالن های ورزشی انعطاف پذیری کفپوش اهمیت زیادی دارد. انعطاف پذیری بالای کفپوش های پلی یورتان باعث می شود که به زانو و مفاصل افراد هنگام برخورد با زمین آسیبی وارد نشود. ضخامت مناسب برای اجرای کفپوش پلی اورتان در سالن های ورزشی در حدود یک سانتی متر است.

اما نحوه اجرای کفپوش پلی یورتان در سوله ها، کارخانه ها، پارکینگ ها و بیمارستان ها، کمی متفاوت است. ضخامت مورد نیاز کفپوش پلی اورتان در این مکان ها ۲ تا ۳ میلی متر است. البته باتوجه به نیاز مکان مورد نظر، می توان ضخامت کفپوش را تا ۵ میلی متر هم افزایش داد. این افزایش ضخامت به مکان و خواسته کارفرما بستگی دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *