شرایط مناسب برای خشک شدن رزین | شرکت پخش رنگ تهران

بهترین روش برای تسریع خشک شدن رزین

حتما شما نیز با مشکل انتظار برای خشک شدن سریع تر سوژه رزینی خود مواجه بوده اید. رزین اپوکسی و هاردنر با توجه به فرمولاسیون خود معمولاً در مدت زمان ۲۴ ساعت تا ۹۵ درصد خشک می شود اما برای خشک شدن و سفت شدن کامل حدود ۷ روز زمان لازم است؛ همراه ما بمانیید تا به مواردی که باعث تسریع خشک شدن رزین می شود بپردازیم بهتر است کمی با شیمی رزین آشنا شویم تا دید باز تری از آن پیداکرده و راحت تر بتوانیم شرایط را برای خشک شدن این ماده فراهم کنیم.

کیت رزین اپوکسی حاوی یک بطری رزین اپوکسی به اضافه یک بطری سخت کننده یا هاردنر است. آن ها باهم در یک کیت ارائه شده و در واقع به گونه ای طراحی شده اند که مانند قفل و کلید با یکدیگر هماهنگ شوند.

با اضافه شدن هاردنر یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که باعث گرم شدن مخلوط و در نهایت سفت شدن آن می گردد. درواقع بدون تولید گرما، مخلوط هرگز سفت نشده و به حالت جامد کامل در نمی آید.

به همین ترتیب، اگر دمای اطراف ناحیه ریخته گری رزین شما نیز به اندازه کافی گرم نباشد، ترکیب به خوبی مخلوط نمی شود چراکه نمی تواند دمای واکنش را حفظ کند؛ بنابراین ما می توانیم با حمله به یک یا هر دو متغیر (گرمای واکنش و گرمای دمای ناحیه ریخته گری) سرعت عمل آوری رزین را افزایش دهیم.

مدت زمان خشک شدن رزین های مختلف

رزین های مختلف سرعت های متفاوتی در خشک شدن دارند و برخلاف تصور عده ای نسبت اختلاط هیچ ارتباطی با سرعت خشک شدن رزین ندارد.

برای مثال نمی توان از روی نسبت ترکیب گفت که رزین ۱ به ۲ از رزین ۱ به ۴ سریع تر است چراکه رزین هایی هستند که با وجود ۱ به ۸ بودن نسبت، سرعت بسیار بالایی در خشک شدن دارند. پس مورد مهم در این امر مواد به کار رفته در فرمولاسیون اپوکسی و هاردنر است.

البته با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای محیط نیز این میزان متغیر است. در صورتی که هوا گرم بوده و دما بیشتر از ۲۰ درجه سانتی گراد باشد، زمان خشک شدن رزین پلی استر حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و رزین اپوکسی به حدود ۱۰ ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

معمولاً بعد از ۲۴ ساعت، می توان یک قطعه را از موقعیت پخت انتقال داده و روی دیوار آویزان کرد. البته برخی پروژه ها حساس به زمان بوده و به مراحل پردازش سریع تری نیاز دارند. یکی از چالش های مهم در هر پروژه، تسریع هر یک از کارهای موجود در فرایند پیش رو است. تسریع زمان خشک شدن رزین نیز یکی از همین فرایند هاست.

در پروژه های هنری، زمان پخت مناسب ۲۴ ساعت و در دیگر مشاغل مدت زمان پخت ۷۲ ساعت است. همان طور که گفته شد در ساخت رزین اپوکسی، گرما مورد مهم اما فرعی است و پلیمر برای سخت شدن به زمان کافی نیاز دارد. در نتیجه اثربخش ترین مورد، کار کردن در یک محیط گرم با مواد گرم است.

مدت زمان خشک شدن رزین های مختلف | شرکت پخش رنگ تهران

چگونه می توان رزین اپوکسی را بهتر و سریع تر خشک کرد؟

ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که باید زمان پخت رزین اپوکسی خود را سرعت بخشید. در ادامه مواردی را برای تسریع خشک شدن رزین اپوکسی بررسی خواهیم کرد.

  • بطری رزین و هاردنر را گرم کنید

 می توانید پیش از شروع بطری های رزین و هاردنر خود را در حمام آب گرم و با بخار حدود پنج تا ده دقیقه گرم کنید. با گرم کردن بطری ها درواقع واکنش را با حرارت اضافی شروع کرده اید. این مورد به تسریع خشک شدن رزین کمک می کند.

این امر سبب زیبایی مخلوط شده و در صورت وجود حباب نیز، تعداد بسیار کمی به وجود می آید. در صورت تشکیل حباب در اپوکسی می توانید از سشوار استفاده کنید.

  • حرارت اضافی اعمال کنید

هنگام ریختن رزین مقداری حرارت اضافی اعمال کنید. می توان این کار را با تفنگ حرارتی یا مشعل پروپان نیز انجام داد؛ اما در این مرحله رزین خود را با دقت نگاه کنید.

اعمال گرمای بیش از حد در یک ناحیه می تواند باعث تسریع خشک شدن رزین و در نتیجه ترک خوردن یا حباب گرفتن آن گردد.

  • دمای منطقه ریخته گری را افزایش دهید

رزین در حالت ایده آل و ثابت دمای پایین ۲۰ درجه سانتی گراد را دوست دارد. در اتاقی که قطعه شما در حال پخت است، دما را به ۲۴-۳۰ درجه سانتی گراد افزایش دهید.

زمان پخت تحت تأثیر دماست: دمای گرم عمل آوری را تسریع و دمای سرد پخت را کند می کند.

راه های افزایش دما

  • یک جعبه داغ» رزین ایجاد کنید. با افزایش دمای محلی که کارهای رزینی تان را انجام می دهید می توانید سرعت عمل آوری رزین را بیشتر کنید. یک منبع حرارتی مانند یک لامپ با لامپ های رشته ای روی رزین نیز می تواند برای گرم نگه داشتن آن کافی باشد.
  • رزین خود را در یک فر گرم خشک کنید. فر ۱۵۰ درجه فارنهایت برای کمک به پخت سریع تر رزین عالی است.
  • وقتی از فر برای پخت رزین استفاده کردید، دیگر از آن برای مصارف غذایی استفاده نکنید.
  • رطوبت محیط رزین را کنترل کنید

اگر لایه ظاهری رزین اپوکسی شما کدر، چسبناک و چرب می شود دلیل آن به احتمال ۹۵ درصد مشکلات رطوبتی فضای شماست. تغییرات رطوبت و دما منجر به تغییرات چگالی می شود و این امر نیز بسیار بر نتیجه ی کار شما تأثیرگذار خواهد بود. بهتر است دما و رطوبت محیط رزین کاری تا خشک شدن اولیه ثابت نگه داشته شود.

میزان رطوبت محیط رزین کاری باید کمتر از ۵۰ درصد باشد بهترین میزان رطوبت بین ۱۵ تا ۳۰ درصد است. همچنین مناسب ترین دما برای رزین کاری بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

به دست آوردن میزان رطوبت بهینه مهم ترین موضوع در فرآیند عمل آوری رزین است. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات رطوبتی حتماً میزان رطوبت موجود در هوا را محاسبه نمایید. در صورتی که لایه سطحی رزین در معرض رطوبت زیاد قرار بگیرد کدر شده و شفافیت آن از بین خواهد رفت. همچنین بالا بودن رطوبت محیط رزین کاری باعث ایجاد حباب در اپوکسی می گردد.

رطوبت بالای محیط می تواند دلیلی برای خشک نشدن رزین باشد. هرچقدر رطوبت محیط بیشتر باشد رزین سخت تر خشک خواهد شد.

خشک شدن سریع رزین | شرکت رنگ تهران

راه های کاهش رطوبت هوا:

  • استفاده از اسپلیت و کولرهای گازی
  • کنترل رطوبت محیط با رطوبت سنج دیجیتال
  • جلوگیری از وارد شدن هوای بیرون با بسته نگه داشتن درها و پنجره ها
  • استفاده از ظرف نمک و یا سیلیکا ژل در اتاق
  • مواد را با نسبت های مناسب مخلوط کنید

همیشه نسبت های مناسب را باهم مخلوط کنید. تغییر نسبت ها حتی در کمترین مقدار می تواند اثراتی منفی بر کار شما گذاشته و حتی مانع خشک شدن رزین شما به طور کلی شود.

چه کارهایی را در تسریع خشک شدن رزین نباید انجام دهید؟

  • هرگز بیش از حد توصیه شده هاردنر اضافه نکنید. این کار می تواند زمان خشک شدن رزین شما را به گونه ای غیراستاندارد کاهش داده و حتی ممکن است قبل از اینکه بتوانید همه آن را روی سطح موردنظر خود بریزید شروع به خشک شدن کند. همچنین این کار به سادگی نسبت ترکیب ۱ به ۱ را از بین برده و باعث عمل نکردن و چسبنده ماندن رزین شما به طور نامحدود می گردد.
  • از هاردنری متفاوت از هاردنر همراه کیت استفاده نکنید. احتمالاً ناسازگار بودن آن بسیار زیاد بوده و ممکن است رزین شما اصلاً خشک نشود.
  • هیچ چیز جانبی برای تسریع خشک شدن رزین به مخلوط اضافه نکنید مگر اینکه روی کیت به آن اشاره شده باشد.
  • هرگونه آلودگی سطحی روی سطح سوژه شما که از روغن یا محلول در آن باشد بر روی واکنش تأثیر می گذارد یا باعث خشک نشدن رزین می شود.

مدت زمان خشک شدن رزین های مختلف | شرکت پخش رنگ تهران

سخن آخر

در این مطلب به بررسی مواردی که باعث تسریع خشک شدن رزین می شود پرداختیم، نکته قابل توجه آن است که گرم کردن انواع رزین و تغییرات دمایی می تواند منجر به جوشیدن، دود کردن و ترک خوردن رزین شده و به بافت و استحکام آن آسیب برساند پس اگر در ابتدای راه هستید با تحقیق و دقت بسیار آن را انجام دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *