Search
Close this search box.
هر آنچه لازم است در مورد بتونه خودرو بدانید | شرکت پخش رنگ تهران

هر آنچه لازم است در مورد بتونه خودرو بدانید

بتونه خودرو (ماشین) چیست و چرا لازم است از انواع بتونه خودرو استفاده کنیم؟ مراقبت از خودرو و ترمیم آسیب‌های بوجود آمده بر روی بدنه آن یکی از مواردی است که صاحبان خودرو حتما باید به آن توجه کنند. بتونه کاری ماشین یکی از اقداماتی است که هنگام ترمیم رنگ خودرو انجام می‌گیرد. بسیاری از افراد از اهمیت بتونه ماشین آگاه نبوده و نحوه صحیح استفاده از انواع بتونه خودرو را نمی‌دانند.

در این مقاله بر آن شدیم تا به صورت کامل به تشریح انواع بتونه ماشین بپردازیم. ابتدا بررسی خواهیم کرد که بتونه ماشین چیست و پس از آن نکات مهم، نظیر کاربرد بتونه خودرو و نحوه سمباده زدن صحیح بتونه خودرو را بیان خواهیم کرد. با ما همراه بمانید.

بتونه خودرو چیست؟

بتونه ماشین در واقع یک ماده خمیری است که آن را از یک نوع گل خاص (گل بتونه مل نام دارد) می‌سازند. حالت فیزیکی بتونه خودرو چیزی میان حالت جامد و مایع است. نه خیلی رقیق که روی بدنه ماشین نماند و نه خیلی سفت که قابلیت حالت‌دهی نداشته باشد.

مواد تشکیل دهنده بتونه ماشین ویسکوزیته بالایی دارند؛ به همین خاطر در معرض اکسیژن هوا سریعا واکنش نشان داده و به حالت جامد در می‌آیند. به همین خاطر است که پس از اعمال بتونه روی بدنه ماشین نیاز به ساب زدن و سمباده کشیدن وجود دارد.

برای تولید انواع بتونه خودرو از ترکیبات و مواد مختلفی استفاده می‌نمایند که هر یک خصوصیات خاص خود را دارند.

اهمیت بتونه کاری ماشین

در صورتی که خودرو شما آسیب دیده باشد و به نقاشی خودرو نیاز داشته باشید، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. با توجه به حساسیت این موضوع، ترمیم رنگ خودرو را نمی‌توان به هر کسی سپرد. این امر نیاز به توانایی و تسلط بسیار بالا به ابعاد مختلف کار دارد. از تشخیص کد رنگ خودرو گرفته تا رنگ آمیزی صحیح و اصولی بدنه خودرو همگی از جمله مراحل مهم در ترمیم رنگ خودرو هستند.

بتونه ماشین یکی از مراحل مهم و زیرساختی در نقاشی بدنه خودرو بشمار می‌آید. بتونه کاری ماشین در واقع زیربنای نقاشی خوردو است و اگر با کیفیت مطلوب صورت نگیرد، خروجی مناسبی حاصل نمی‌شود.

برای این منظور لازم است تا صافکار با انواع بتونه خودرو آشنا باشد، به صورت کامل با کاربرد بتونه خودرو و شیوه استفاده از آن آشنا بوده و همچنین نحوه صحیح سمباده زدن بتونه خودرو را نیز بداند. تنها در این صورت است که امکان ترمیم رنگ خودرو به شکل مطلوب وجود خواهد داشت.

اهمیت بتونه کاری خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

کاربرد بتونه خودرو

همانطور که گفتیم، بتونه کاری یکی از مهمترین مراحل نقاشی بدنه خودرو است. در واقع صافکار برای ترمیم بدنه، بعد از صاف کردن بدنه باید به سراغ رنگ آمیزی آن برود.

برای رنگ آمیزی بدنه خودرو لازم است تا نقاش مراحل مختلفی را طی کند. اولین اقدام زیرسازی است که این امر، مهمترین کاربرد بتونه ماشین محسوب می‌شود. دقت کنید در شرایط عادی و بدون زیرسازی مناسب، رنگ روی بدنه خودرو نمی‌ماند و به سرعت از بدنه جدا می‌شود.

همچنین ممکن است در این شرایط، سطح رنگ یک‌دست و صاف نباشد و ترک‌های روی آن بوجود بیاید. به همین دلیل بایستی مرحله بتونه کاری بخوبی انجام بگیرد. با استفاده از بتونه خودرو سطح قسمت آسیب دیده کاملا صاف و صیقلی شده و از این گذشته چسبندگی بیشتری نیز برای رنگ آمیزی به خود می‌گیرد.

بررسی انواع بتونه خودرو

در بند گذشته اشاره کردیم که انواع بتونه خودرو با ترکیبات مختلف تولید و در اختیار صافکار و متخصصین رنگ آمیزی خودرو قرار می‌گیرد. حال سوال اینجاست که کدام یک از انواع بتونه ماشین را باید برای خودرو خود به کار بگیرید؟

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است تا در درجه اول انواع بتونه خودرو را بشناسید و ساختار و ترکیبات هر یک را بدانید. هم چنین با دانستن ویژگی‌های آن‌ها می‌توانید انتخابی عالی انجام دهید. با تهیه بتونه با کیفیت ماشین می‌توانید بتونه کاری بدنه خودرو را به شکلی ایده‌آل انجام دهید. نکته‌ای که در کیفیت نهایی نقاشی خودرو نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

انواع بتونه ماشین عبارتند از:

  • بتونه اپوکسی خودرو
  • بتونه خودرو پلی استر
  • بتونه خودرو لاک و الکل
  • بتونه فوری خودرو
  • بتونه سنگی ماشین

در ادامه با معرفی ساختار و ترکیبات انواع بتونه خودرو به شما کمک خواهیم کرد تا با دیدی باز، بتونه ماشین مورد نظرتان را انتخاب کنید.

بتونه اپوکسی خودرو

یکی از متداول‌ترین انواع بتونه خودرو که در نقاشی و ترمیم رنگ بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتونه اپوکسی است. بتونه اپوکسی دارای ساختار دو جزئی است و ماده اصلی مورد استفاده در تولید آن رزین است.

برای تعمیر رنگ قسمت‌های آسیب دیده پلاستیکی به راحتی می‌توانید از این نوع بتونه استفاده کنید. کاربرد بتونه خودرو معمولا به ساختار آن بستگی دارد. بتونه اپوکسی با ایجاد چسبندگی بالا برای رنگ آمیزی قسمت‌های پلاستیکی شرایط بسیار خوبی برای ترمیم رنگ در این قسمت از بدنه ماشین ایجاد می‌نماید.

این نوع بتونه ماشین در مدت کوتاهی سفت می‌شود؛ اما دقت کنید که عایق خوبی ایجاد نکرده و در این مورد ضعف‌هایی دارد. یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده از انواع بتونه ماشین شناسایی همین نقاط ضعف و قوت است.

بطور خلاصه، نکات مهم درباره بتونه اپوکسی عبارتند از:

  • انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد.
  • چسبندگی بسیار خوبی را فراهم می‌کند.
  • برای کاور کردن عمق ۳ تا ۱۰ میلیمتری کاربرد دارد.
  • سمباده خوری ضعیفی در این نوع بتونه خودرو وجود دارد.
  • به عنوان یک بتونه ضد زنگ قابل استفاده است.

بتونه اپوکسی خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

بتونه خودرو پلی استر

دومین نوع از انواع بتونه خودرو بتونه پلی استر است که از نظر ساختار و ترکیبات شباهت زیادی به بتونه اپوکسی دارد. این نوع بتونه نیز ساختار دو جزئی داشته و در ترکیبات آن یک نوع رزین غیر اشباع بکار می‌رود.

بکار رفتن سخت کننده هایی با اکسیدهای آلی را می‌توان تفاوت اصلی میان این نوع بتونه ماشین با بتونه اپوکسی دانست. با توجه به میزان و نوع سخت کننده می‌توانید سرعت سفت شدن آن را در زمان استفاده تنظیم کنید. از این رو ویژگی‌ها و کاربرد بتونه خودرو پلی استر نیز بر اساس همین ترکیبات متفاوت خواهد بود.

بتونه پلی استر در سه نوع باریک، متوسط و ضخیم تولید و در بازار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. هر چقدر عمق آسیب دیدگی بیشتر باشد، بایستی نوع ضخیم‌تر از بتونه پلی استر ماشین مورد استفاده قرار گیرد.

برای استفاده از این نوع بتونه بهتر است به نکات زیر دقت نمایید:

  • بر اساس نوع بتونه ماشین و ترکیبات انتخاب شده برای آن می‌توان از این محصول برای عمق رنگ آمیزی ۲ تا ۲۰ میلی‌متر استفاده کرد.
  • بتونه پلی استر ضخیم کاربرد بیشتری نسبت به دو نوع دیگر این بتونه داراست.
  • بیشترین میزان چسبندگی و شکل پذیری مربوط به بتونه پلی استر ضخیم است.

بتونه خودرو لاک و الکل

یکی دیگر از انواع بتونه خودرو بتونه لاک و الکل است که دارای ساختار دو جزئی است. تنوع بالای بتونه های خودرو به این دلیل است که آسیب های مختلفی را در بدنه خودروهای امروزی شاهد هستیم. شاکله اصلی این نوع از بتونه ماشین از رزین الکید و نیترو سلولز است.

به دلیل ساختار و شرایط بتونه لاک و الکل نمی‌توان از آن برای ترمیم آسیب های عمیق استفاده نمود. کاربرد اصلی این نوع بتونه برای ترمیم و صاف کردن آسیب‌های سطحی است.

از مهم‌ترین نکات استفاده از بتونه لاک و الکل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برای ترمیم آسیب های ۱ تا ۲ میلی متری بکار می‌رود.
  • سرعت خشک شوندگی بسیار بالایی دارد.
  • به عنوان فیلر نیز می‌توان از این نوع بتونه استفاده نمود.

بتونه فوری خودرو

یکی دیگر از انواع بتونه خودرو بتونه فوری است. همانطور که از اسمش پیداست، در مدت بسیار کوتاهی سفت شده و خیلی فوری می‌توان عملیات رنگ آمیزی را با آن پیش برد. برای آسیب های سطحی در حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز است تا این نوع بتونه خشک و سفت شود و برای قسمت های عمیق نیز در حدود ۲ ساعت زمان برای این امر نیاز خواهد بود. سلولز و رزین‌های نیتروسلولزی از اصلی‌ترین ترکیبات مورد استفاده در تولید این نوع از بتونه ماشین هستند.

از مهمترین نکات استفاده این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خیلی سریع خشک و سفت می‌شود.
  • سمباده خوری خوبی دارد.
  • انعطاف پذیری خوبی دارد.
  • همچنین قدرت چسبندگی بالایی دارد.

برای خرید بتونه فوری خودرو یا هر یک از دیگر انواع بتونه ماشین می‌توانید با ما در رنگ تهران تماس بگیرید.

بتونه فوری خودرو | شرکت پخش رنگ تهران

بتونه سنگی ماشین

آخرین نوع از انواع بتونه خودرو بتونه سنگی است. انواع بتونه سنگی با ترکیبات مختلفی تولید و عرضه میگردد. هم چنین انواع بتونه سنگی به صورت وارداتی نیز در کشور موجود و در دسترس خریداران قرار دارد.

این نوع بتونه دارای ساختاری است که در هنگام استفاده با یک هاردنر ترکیب می‌گردد. این هاردنر در هنگام خرید، همراه با خود محصول در اختیار شما قرار می‌گیرد. به صورت معمول انواع بتونه سنگی بر پایه رزین پلی استر و سایر رزین ها تولید می‌شود. با میزان نرمی و انعطاف پذیری مورد نیاز روی بدنه خودرو قابل استفاده است و پرکنندگی عالی فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به سمباده خوری آسان آن اشاره نمود.

اگر قصد خرید و یا اطلاع از قیمت بتونه سنگی خودرو را دارید، با کارشناسان رنگ تهران در تماس باشید.

نحوه سمباده زدن بتونه خودرو

یکی از نکات کلیدی نحوه سمباده زدن بتونه خودرو است. چرا که کیفیت نهایی رنگ آمیزی بدنه خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورتی که در این مرحله خوب عمل نکنید، در نهایت نمی‌توانید انتظار بالایی نیز از کیفیت نقاشی بدنه خودرو داشته باشید.

برای آشنایی با نحوه صحیح سمباده زدن بتونه خودرو به مراحل و نکات زیر دقت کنید:

  • قبل از شروع باید بدنه خودرو خود را تمیز کنید. حتی در صورت نیاز باید به شستشوی بدنه آن بپردازید.
  • حتما باید در زمان بتونه کاری خودرو در زیر سایه و به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.
  • قسمت های اطراف محل آسیب دیدگی را با روزنامه بپوشانید تا ب آنها آسیبی وارد نشود.
  • حال با تر کردن قسمت آسیب دیده باید عملیات سمباده زنی را شروع کنید.
  • سمباده زنی قسمت آسیب دیده باید به آرامی و با حوصله انجام گیرد. این مرحله بسته به میزان آسیب دیدگی می‌تواند تا چند ساعت به طول بیانجامد.
  • انتخاب سمباده نیز به محل و شرایط آسیب دیدگی بستگی دارد. برای مثال سمباده ۲۵۰۰ از کاربرد ترین انواع سمباده ها برای بتونه کاری خودرو است. دقت کنید که برای این مهم از سمباده های خیلی زبر استفاده نکنید.
  • به صورت دورانی عملیات سمباده زنی را انجام دهید.
  • کی توانید از دستگاه سمباده زنی استفاده کنید.

"</p

خرید بتونه ماشین 

شرکت پخش رنگ تهران ارائه دهنده طیف وسیعی از با کیفیت‌ترین انواع بتونه سنگی و فوری مناسب انواع خودرو است. رنگ تهران با بیش از نیم قرن تجربه در عرضه انواع رنگ و بتونه، اطمینان در خرید را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر قصد دریافت مشاوره خرید و یا اطلاع از قیمت بتونه خودرو را دارید از طریق شماره تماس‌های مجموعه با رنگ تهران در تماس باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *