کفپوش اپوکسی

هر آنچه باید در مورد کفپوش اپوکسی بدانید

انتخاب یک کفپوش متناسب با کاربری و سبک دکوراسیون انتخاب شده برای فضای داخلی ساختمان‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین اصول دیزاین و دکوراسیون است. انواع کفپوش اپوکسی از جدیدترین کفپوش ها برای فضاهای داخلی هستند که امروزه مورد استقبال بسیاری از معماران قرار گرفته‌اند.

با وجود این که بسیاری از مردم کفپوش‌ اپوکسی را در شرایط و مکان‌های مختلف مشاهده کرده‌ باشند، اما ممکن است نوع آن را تشخیص ندهند.
ما در این مطلب قصد داریم به سوالات مختلفی از جمله کفپوش اپوکسی چیست، مزایای کفپوش اپوکسی در چه مواردی خلاصه می‌شود و کاربردهای کفپوش اپوکسی یا انواع آن پاسخ دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

کفپوش اپوکسی چیست؟

قبل از پرداختن به جواب این سوال بهتر است با ماهیت کلی اپوکسی آشنا شوید. اپوکسی یا پلی پوکساید حاصل واکنش رزین با سخت‌کننده پلی آمید است.
در تعریف رزین نیز باید گفت که رزین در لغت به صمغ های مختلفی گفته می‌شود که می‌توانند از مواد مختلفی مانند پلی استر، پلی آمید، پلی سیلیکون و غیره به‌دست بیایند.

رزین‌ها مایع‌های شفاف و بی‌رنگی هستند که بعد از ترکیب شدن با هاردنر یا سخت‌کننده، به رزین اپوکسی تبدیل می‌شوند. ترکیب حاصل شده از این دو ماده یک مایع روان و سیال است که پس از اجرا بر سطح مورد نظر سفت می‌شود و سختی قابل قبولی به‌دست می‎‌آورد.

در جواب سوال مطرح شده در این قسمت یعنی کفپوش اپوکسی چیست بهتر است بدانید، پایه و اساس این نوع کف پوش‌ها مواد نام‌برده در این بخش هستند که به روش‌های مختلفی روی سطوح مختلف اجرا می‌شوند و پس از سفت شدن به نام کفپوش اپوکسی شناخته خواهند شد.

ویژگی های کفپوش اپوکسی

ویژگی های کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند که همین ویژگی‌ها دلیل اصلی محبوبیت و استفاده بالای آن‌ها به ویژه در محیط‌های صنعتی و پرتردد است.

این نوع کفپوش را می‌توان بر سطوح مختلفی مانند سیمان، سرامیک، موزاییک، بتن، سنگ و فلز اجرا کرد. بسته به نوع کفپوش اپوکسی یا کاربری محل مورد نظر، قطر آن از ۵/۰ میلی‌متر تا ۳ میلی‌متر متغییر است.

بسیاری از افراد به‌خاطر تشابه ظاهری، کفپوش اپوکسی و پلی اورتان را یک محصول می‌دانند در حالی که این دو نوع از نظر ساختار و ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. برای درک بهتر این مساله بررسی یک مقایسه کلی بین این دو نوع کفپوش ضروری است:

  • هر دو کفپوش نام‌برده ماهیت پلیمری دارند، اما ماهیت آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. کفپوش اپوکسی یک محصول دو جزئی است اما پلی اورتان می‌تواند یک یا دو جزئی باشد. همچنین مواد تشکیل‌دهنده این دو با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارد.
  • هر دو کفپوش پلی اورتان و اپوکسی بافت براق، منسجم و غیرقابل نفوذی دارند و این موضوع موجب استفاده از آن‌ها در محیط‌های استریل می‌شود.
  • کفپوش اپوکسی در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوت بسیار کمتری از کفپوش پلی اورتان دارد.
  • مقاومت پلی اورتان در برابر بارهای دینامیکی بالاتر از اپوکسی است.
  • انواع اپوکسی در برابر رطوبت، خراشیدگی و سایش مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

انواع کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی انواع مختلفی دارد که با توجه به معیارهای مشخصی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. طبقه‌بندی‌های مختلف برای کفپوش اپوکسی بر سه اساس زیر صورت می‌:

  • ساختار مواد اولیه
  • کاربرد کفپوش اپوکسی
  • نوع رنگ اپوکسی کف

تقسیم‌بندی کفپوش اپوکسی براساس ساختار

اگر بخواهیم کفپوش های اپوکسی را براساس ساختار آن‌ها به چند دسته کلی تقسیم کنیم، باید فهرست زیر را مورد بررسی قرار دهیم:

۱. کفپوش ملات اپوکسی

این کفپوش از اپوکسی جامد به‌علاوه کوارتز یا ماسه به‌دست می‌آید. این نوع کفپوش مقاوم‌ترین نوع کفپوش اپوکسی است که بیشتر برای مکان‌های بسیار پرتردد و صنعتی مانند کارخانه‌ها یا انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. کفپوش خود تسطیح کننده

در مکان‌هایی که کفپوش بتنی، اما با شکاف‌ها و درزهای مختلف دارد، می‌توان از کفپوش خود تسطیح کننده برای یکدست کردن کف استفاده کرد. این نمونه کفپوش تنوع بالایی در رنگ دارند و همچنین از مقاومت قابل قبولی برخوردار هستند.

۳. کفپوش های اپوکسی Flak

یک نوع خاص از کفپوش اپوکسی هستند که لایه‌های رنگی مختلفی در آن‌ها استفاده شده است تا ظاهر کف ساختمان تحرک و پویایی بیشتری داشته باشد. این نوع کفپوش‌ها بیشتر در نمایشگاه‌ها یا فضاهای تبلیغاتی استفاده می‌شوند.

۴. کفپوش های اپوکسی مخلوط با کوارتز دانه درشت

این کفپوش نیز نوع دیگری از کفپوش اپوکسی است که در داخل مواد آن دانه‌های کوارتز رنگ شده وجود دارد. از این دانه‌ها برای جلوگیری از لغزندگی سطح مورد نظر استفاده می‌شود، به‌همین علت بیشتر در سرویس‌های بهداشتی و محیط‌های لغزنده کاربرد دارند.

۵. کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک

در محل‌هایی که امکان اشتعال و جرقه برق وجود دارد از کفپوش‌های اپوکسی ضداستاتیک استفاده می‌شوند که امنیت محیط کاری را بالا خواهند برد. در ساختار این کفپوش‌ها از یک نوع رسانا استفاده شده است که موجب تجمع الکتریسیته ساکن در یک نقطه و انتقال آن به زیر زمین خواهند شد. این نوع کفپوش بیشتر در محیط نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. کفپوش سه بعدی

در ساختار کفپوش‌های سه بعدی ماده خاصی وجود ندارد، بلکه در لایه میانی این کفپوش‌ها پوسترهای سه بعدی کار گذاشته می‌شوند و سپس روی آن‌ها با یک لایه اپوکسی بدون رنگ پوشانده خواهد شد. بیشترین کاربرد این نوع کفپوش در سرویس‌های بهداشتی یا منازل مسکونی است.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

تقسیم بندی کفپوش اپوکسی براساس کاربرد

در یک دسته‌بندی دیگر می‌توان کفپوش‌های رزین را براساس کاربری آن‌ها به چند گروه زیر تقسیم کرد:

۱. کفپوش آزمایشگاهی و آنتی باکتریال

به ‌دلیل برخورداری از خاصیت ضدباکتریایی، از این کفپوش ها برای استفاده در محیط‌های درمانی مانند بیمارستان یا آزمایشگاه استفاده می‌شوند. اگر علاقمنید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع از کفپوش ها بدست آورید، ما به طور مفصل در دو مقاله دیگر با عنوان های کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال و کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی درباره آنها صحبت کرده ایم.

۲. کفپوش های ورزشی

در سالن‌های ورزشی و مکان‌هایی که فعالیت افراد بالا است، از کفپوش‌های ورزشی استفاده می‌شود که با خاصیت ضدلغزندگی خود، از سر خوردن افراد یا اشیاء جلوگیری می‌کنند.

۳. کفپوش اپوکسی با مقاومت بالا

در پارکینگ‌ها و مکان‌هایی که وزن زیادی تحمل می‌کنند، استفاده از کفپوش اپوکسی با مقاومت بالا که با نام کفپوش‌های پارکینگ نیز شناخته می‌شوند، ضروری است.

۴. کفپوش های ضد اسید

برای مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها و سایر محیط‌هایی که با ترکیبات شیمیایی اسیدی سر ‌و‌ کار دارند استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی ورزشی

تقسیم بندی کفپوش اپوکسی براساس رنگ اپوکسی کف

بهتر است بدانید که رنگ اپوکسی کف، رنگ های رزینی هستند که در سه نوع مختلف وجود دارند و تنوع در این سه نوع پایه یک تقسیم‌بندی دیگر از کفپوش‌های اپوکسی براساس نوع رنگ به‌کار رفته در آن‌ها است:

  • جامد که قیمت بسیار بالایی دارند و برای اجرا نیازمند یک تیم حرفه‌ای هستند.
  • حلال که به‌طور میانگین ۴۰ الی ۶۰ درصد آن‌ها را اپوکسی جامد تشکیل می‌دهد و قدرت نفوذپذیری بسیار بالایی دارند.
  • مایع نیز تقریبا از ۴۰ الی ۶۰ درصد رنگ جامد برخوردار است، اجرای آن‌ها بسیار آسان است و حتی توسط افرادی که مهارت زیادی ندارند قابل اجرا هستند.

کاربرد های کفپوش اپوکسی

کاربرد کفپوش اپوکسی بسیار متنوع و فراوان است. از این نوع کفپوش‌ها تقریبا می‌توان در همه ساختمان‌ها با کاربرهای مختلف استفاده کرد، زیرا تنوع بالا در انواع این کفپوش با ویژگی‌های متفاوت، دلیلی برای تناسب آن‌ها در همه ساختمان‌ها است. بعضی از رایج‌ترین کاربردهای کفپوش اپوکسی از قرار زیر هستند:

  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • نمایشگاه‌ها و مراکز تبلیغاتی
  • سرویس بهداشتی عمومی یا خصوصی
  • پارکینگ‌های عمومی و خصوصی
  • کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی
  • سالن‌های ورزشی
  • آشپزخانه‌های مسکونی یا تجاری
  • مراکز خرید
  • فرودگاه‌ها و آشیانه هواپیماها

پس از اینکه با کاربردهای کفپوش اپوکسی آشنا شدید، خوب است بدانید که نوع دیگری از کفپوش ها با نام کفپوش پلی اورتان نیز وجود دارند. جهت مقایسه کفپوش اپوکسی و پلی اورتان می‌توانید به مقاله دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

کاربرد کفپوش اپوکسی

مزایای استفاده از کفپوش‌ اپوکسی

استفاده از این کفپوش‌ها با مزایای فراوانی همراه است که بارزترین آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

  • این نوع کفپوش‌ها در مقایسه با سایر انواع کفپوش صرفه اقتصادی بهتری دارند و برای صرفه‌جویی در محیط‌هایی با ابعاد بالا، بهترین انتخاب هستند.
  • کفپوش‌های اپوکسی ظاهری بسیار زیبا و در بیشتر موارد براق دارند که عیوب کف را به‌طور کامل پوشش می‌دهند.
  • این مدل کفپوش‌ها در برابر ضربه، حریق، الکتریسیته، مواد شیمیایی، رطوبت، وزن و تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارند.
  • در بسیاری از موارد کفپوش‌های اپوکسی محافظی برای لایه بتنی زیر خود محسوب می‌شوند و از این نظر ماندگاری بالایی دارند.
  • اجرای کفپوش اپوکسی در مقایسه با سیار کفپوش‌ها مانند سرامیک آسان‌تر است و به زمان کمتری نیاز دارد.
  • با وجود شیمیایی بودن این نوع کفپوش، بسیاری از دوستداران محیط زیست آن را یک کفپوش سازگار با محیط می‌دانند. زیرا نیاز به تعویض بالایی ندارد و مقدار استفاده شده از آن برای یک مساحت مشخص کمتر از سایر نمونه‌های مشابه است.
  • براق بودن سطح این کفپوش‌ها به بازتاب بیشتر نور و روشنایی محیط کمک می‌کند.
  • شستشوی کفپوش اپوکسی بسیار آسان است.
  • نگهداری راحت و خاصیت ضدباکتری بودن نیز یکی دیگر از مزایای اجرای این نوع کفپوش است.
  • تنوع بالا در رنگ و طرح را می‌توان مزیت استفاده از کفپوش اپوکسی دانست.

معایب استفاده از کفپوش اپوکسی

همه متریال‌های استفاده شده به‌عنوان کفپوش، در کنار مزیت‌هایی که دارند از عیوب مشخصی نیز برخوردار هستند و کفپوش‌های اپوکسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
عیب‌های این کفپوش بیشتر به اجرای غیرحرفه‌ای آن مربوط می‌شود که در مواردی به جدا شدن کفپوش، موج‌دار بودن، حباب زدن یا ترک برداشتن آن منجر می‌شود.

در پایان باید بگوییم کفپوش‌های اپوکسی یکی از بهترین و رایج‌ترین کفپوش‌ها برای استفاده در محیط‌های مختلف به‌ویژه مکان‌های عمومی و با متراژ بالا هستند که ویژگی‌ها و انواع متفاوتی دارند که در بالا با آن‌ها آشنا شدید.

کلام آخر

در این مقاله به طور مفصل درباره کفپوش اپوکسی و ویژگی های منحصر به فردی که دارد صحبت کردیم. همچنین بیان کردیم که این نوع از کفپوش بر اساس ساختار و کاربرد انواع گسترده ای دارد. پس از آن به کاربردهای این کفپوش اشاره کردیم. اما خوب است بدانید که کفپوش و رنگ اپوکسی با هم تفاوت دارند. همین موضوع سبب می‌شود تا این دو ساختار کاربردهای متنوعی نیز داشته باشند. به همین سبب ما به طور مفصل در مقاله دیگری با عنوان کاربرد رنگ اپوکسی در این باره صحبت کردیم. در نهایت به مزایا و معایبی که این کفپوش می‌تواند داشته باشد اشاره کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. ممنون از مطلب مفیدی که در سایتتون قرار دادین. استفاده از نکاتی که نوشتین، میتونه خیلی بهمون کمک کنه. اعتقادم اینه که باید از سایت هایی که محتواهای خوب دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *