Search
Close this search box.
محاسبه رنگ ساختمان را چگونه به شکل دقیق انجام دهیم؟

محاسبه رنگ ساختمان را چگونه به شکل دقیق انجام دهیم؟

چگونگی محاسبه رنگ ساختمان اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر مشغول انجام یک پروژه رنگ‌آمیزی باشید، کم‌آمدن یا زیاد بودن رنگ یکی از دردسرسازترین مشکلاتی است که می‌تواند برای شما اتفاق بیفتد. کم‌بودن رنگ شما را مجبور به مراجعه مجدد به فروشگاه می‌کند و باعث اتلاف زمان زیادی خواهد شد. از سمت دیگر زیاد بودن رنگ هم می‌تواند دردسرهای خاص خودش را داشته باشد؛ چرا که پس از اتمام کار نگهداری از رنگ‌های باقی‌مانده کار دشواری خواهد بود.

باتوجه‌به دردسرهای کم یا زیادآمدن رنگ شما باید پیش از شروع به کار، از مناسب‌بودن حجم رگ اطمینان حاصل کنید. برای این منظور نمی‌توان از روی حدس و گمان پیش رفت و باید با فرمول محاسبه رنگ آمیزی آشنا باشید. در این میان دقت داشته باشید که برای هر پروژه باید محاسبه رنگ ساختمان به طور جداگانه انجام شود؛ چرا که شرایط هر پروژه متفاوت است و شما باید میزان دقیق رنگ را مشخص کنید.

نکات اصلی محاسبه رنگ ساختمان

یکی از مواردی که در هنگام آموزش نقاشی ساختمان معمولا نادیده گرفته میشود، مبحث محاسبه رنگ است. طبیعتاً هیچ‌کس دوست ندارد در حین انجام رنگ‌آمیزی با ظرف رنگ خالی مواجه باشد. از طرفی اگر رنگ زیاد باشد هم احتمالاً نمی‌توانید به‌درستی از آن نگهداری کنید و پس از مدتی خشک می‌شود. محاسبه رنگ ساختمان را باید پیش از شروع کار انجام دهید که با چنین مشکلاتی مواجه نشوید. به‌عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید که حجم رنگ را طوری تنظیم کنید که برای دولایه رنگ کافی باشد.

در حین رنگ‌آمیزی به ابعاد سقف هم توجه کنید تا با کمبود رنگ مواجه نشوید. به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از فرمول محاسبه رنگ آمیزی باید ابعاد پنجره‌ها، درها، قسمت‌های کاشی‌کاری شده و بخش‌هایی مانند وان حمام را از متراژ کلی کم کنید. اگر ابعاد این قسمت‌ها را از متراژ کلی کم نکنید در انتها با مقدار زیادی رنگ باقی‌مانده مواجه خواهید شد که احتمالاً دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود.

عموماً در پروژه‌های رنگ‌آمیزی می‌توانید از یک گالن رنگ برای پوشش یک اتاق به ابعاد ۳۲ مترمربع استفاده کنید. توجه کنید که این اعداد به‌صورت تقریبی بیان شده‌اند و شما برای محاسبه رنگ ساختمان باید به شرایط پروژه خود دقت کنید. در انتها توصیه می‌کنیم برای این که در حین انجام کار با اتمام رنگ مواجه نشوید در زمان خرید یک گالن اضافی تهیه کنید. این رنگ اضافی در صورت نیاز می‌تواند استفاده نشود، اما اگر هم نیازی به آن ندارید، می‌توانید با درب بسته برای پروژه‌های آتی از آن استفاده کنید.

نحوه به‌دست‌آوردن ابعاد برای فرمول محاسبه رنگ آمیزی

نحوه به‌دست‌آوردن ابعاد برای فرمول محاسبه رنگ آمیزی

می‌توانید برای محاسبه رنگ ساختمان از فرمول بسیار ساده‌ای استفاده کنید. موارد مهم برای استفاده در این فرمول، ابعاد دیوار‌ها، سقف و قسمت‌هایی است که نیازی به رنگ ندارند. همه این ابعاد باید به‌صورت مترمربع محاسبه شده و در فرمول قرار داده شوند.

ابتدا روش به‌دست‌آوردن ابعاد دیوارها بر اساس مترمربع را بررسی می‌کنیم. این کار بسیار ساده است و شما کافی است عرض دیوار را در ارتفاع آن ضرب کنید. عرض و ارتفاع باید بر حسب متر یا سانتی‌متر باشند تا عدد نهایی نیز بر حسب مترمربع یا سانتی‌متر مربع به دست بیاید. این مقدار را برای هر دیوار به طور جداگانه محاسبه کنید.

برای به‌دست‌آوردن ابعاد سقف بر اساس مترمربع باید عرض دو دیوار مجاور را در هم ضرب کنید. مقدار به‌دست‌آمده بر حسب مترمربع یا سانتی‌متر مربع خواهد بود و باید آن را در فرمول محاسبه رنگ آمیزی قرار دهید. در انتها باید ابعاد تمام پنجره‌ها، درها و هر قسمتی که نباید رنگ شود را محاسبه کنید و از جمع ابعاد دیوار‌ها و سقف کم کنید.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی و حمام

محاسبه رنگ ساختمان را برای هر قسمت از ساختمان باید به طور جداگانه انجام دهید. هر بخش باتوجه‌به بخش‌هایی که باید رنگ شوند و بخش‌هایی که نیاز به رنگ ندارند، به حجم رنگ متفاوتی نیاز خواهد داشت. برای آشنایی بیش‌تر شما، رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی و حمام با سایزها مختلف را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی و حمام

۱.    رنگ موردنیاز برای رنگ‌آمیزی قسمت ورودی دستشویی و حمام

این بخش از حمام و دستشویی را عموماً می‌توان با یک گالن کامل رنگ‌آمیزی کرد. این میزان رنگ در واقع می‌تواند برای بخش ورودی با ابعاد کف حدوداً ۲ مترمربعی و دیوارهایی با ابعاد حدود ۱۲ مترمربع کافی باشد. البته ممکن است برای قسمت ورودی حمام و دستشویی شما این میزان کمی کم‌تر یا زیادتر باشد.

۲.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی کوچک

در اینجا یک دستشویی و حمام با ابعاد کف به‌اندازه ۳.۷ مترمربع و ابعاد دیوارهای به‌اندازه ۱۰ مترمربع، به‌عنوان یک دستشویی کوچک می‌شناسیم. برای چنین محیطی شما حداقل به یک گالن رنگ کامل نیاز خواهید داشت. توجه کنید که در فرمول محاسبه رنگ آمیزی، ۶ مترمربع از ابعاد کلی برای وان و دوش حمام و همچنین یک درب و پنجره کم شده است.

۳.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی متوسط

در ادامه محاسبه رنگ ساختمان به بررسی حدودی رنگ موردنیاز برای یک دستشویی متوسط می‌رسیم. یک حمام و دستشویی با ابعاد کف ۱۱ مترمربعی و دیوارهایی با ابعاد ۲۳.۵ مترمربع را می‌توان یک حمام متوسط دانست. برای چنین محیطی شما حداقل به ۲ گالن رنگ نیاز خواهید داشت. در این محاسبه ابعاد دو پنجره، یک درب و ۶ مترمربع برای قرارگیری دوش و وان حمام از ابعاد کلی کم شده است.

۴.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی دستشویی بزرگ

فرمول محاسبه رنگ آمیزی برای حمام دستشویی با ابعاد کف معادل ۱۴.۸ مترمربع و ابعاد دیوارهایی به‌اندازه ۲۹.۳ مترمربع، نشان می‌دهد که حداقل به ۲ گالن رنگ نیاز خواهید داشت. در این محاسبه ابعاد درب و پنجره‌ها از میزان کلی کم شده و برای قرارگیری وان هم محیطی به ابعاد ۶ مترمربع در نظر گرفته شده است. باتوجه‌به این اطلاعات شما به‌راحتی می‌توانید با ۲ گالن رنگ، این حمام و دستشویی را رنگ کنید، اما اگر می‌خواهید از چندلایه رنگ روی‌هم استفاده کنید، باید مقدار بیش‌تری رنگ تهیه کنید.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی آشپزخانه

محاسبه رنگ ساختمان در قسمت آشپزخانه کار بسیار ساده‌تری است و شما برای رنگ‌امیزی این بخش نیاز به رنگ بسیار کم‌تری خواهید داشت. آشپزخانه‌ها بخشی از خانه هستند که مدام در حال استفاده بوده و میزان آلودگی و کثیفی رنگ در آن‌ها زیاد است. ازاین‌رو شما باید هر از چند گاهی برای رنگ‌کردن مجددشان اقدام کنید. خوشبختانه آشپزخانه، کابینت‌ها و بخش‌های زیادی دارد که نیاز به رنگ‌کردن ندارند و زحمت انجام این کار برای شما کم‌تر خواهد بود.

سعی کنید با استفاده از فرمول محاسبه رنگ آمیزی، مقدار مناسبی از رنگ‌های باکیفیت را برای آشپزخانه خریداری کنید که دوام و ماندگاری زیاد داشته باشند.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی آشپزخانه

۱.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی آشپزخانه کوچک

یک آشپزخانه کوچک حدوداً ابعاد کفی به‌اندازه ۹ مترمربع و دیوارهایی با ابعاد ۲۲.۵ مترمربع دارد. در چنین فضایی، یک در و پنجره و همچنین محیطی به‌اندازه ۳.۹ مترمربع وجود دارد که نیازی به رنگ آمیزی ندارند. باتوجه‌به این ابعاد و فرمول محاسبه رنگ ساختمان، شما به ۲ گالن رنگ برای پوشش این محیط نیاز دارید. اگر آشپزخانه شما از این مقدار هم کوچک‌تر است، می‌توانید با استفاده از فرمول محاسبه رنگ آمیزی مقدار دقیق رنگ موردنیاز را به دست بیاورید.

۲.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی آشپزخانه متوسط

عموماً آشپزخانه‌های متوسط کفی با ابعاد ۱۸.۵ مترمربع و دیوارهایی با ابعاد ۳۵.۵ مترمربع دارند. برای آشپزخانه‌های متوسط عموماً یک در و یک پنجره در نظر گرفته می‌شود که باید از ابعاد کلی کم شوند. همچنین در چنین آشپزخانه‌ای کابینت‌ها چیزی حدود ۶ مترمربع از فضای دیوارها را پر می‌کنند که نیاز به رنگ آمیزی نخواهند داشت.

باتوجه‌به این اطلاعات می‌توانید با استفاده از ۲ گالن رنگ کامل، این فضا را رنگ آمیزی کنید. برای آشپزخانه‌هایی با ابعاد کمی بزرگ‌تر یا کمی کوچک‌تر می‌توانید از محاسبه رنگ ساختمان و فرمول آن کمک بگیرید.

۳.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی آشپزخانه بزرگ

آشپزخانه‌ای با ابعاد کف ۲۸ مترمربعی و دیوارهایی به ابعاد ۴۸ مترمربع را یک آشپزخانه بزرگ می‌پنداریم. در این محاسبه که به‌عنوان نمونه آن را در نظر می‌گیریم، شما نیاز به ۳ گالن رنگ خواهید داشت تا بتوانید دیوارها و سقف را به‌خوبی پوشش دهید. برای آشپزخانه‌ای با این ابعاد حداقل دو پنجره و یک در نظر گرفته می‌شود. به‌علاوه که از ابعاد کلی باید چیزی حدود ۷ مترمربع هم برای قرارگیری کابینت‌ها کم کنید تا به مقدار رنگ مورد نیاز برسید.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق

محاسبه رنگ ساختمان برای بخش اتاق‌های نشان می‌دهد که شما برای این قسمت از ساختمان، نیاز به رنگ زیادی خواهید داشت. دیوارهای اتاق معمولاً به طور کامل باید رنگ شوند و بخش از آن‌ها نیست که از ابعاد رنگ آمیزی کاسته شود. همچنین این دیوارها، برای نتیجه بهتر عموماً دو یا ۳ لایه رنگ نیاز دارند که در نتیجه میزان رنگ مورد نیاز را افزایش می‌دهد. در ادامه با استفاده از فرمول محاسبه رنگ آمیزی، مقدار رنگ مورد نیاز برای سه سایز اتاق را بررسی خواهیم کرد. حتما در این قسمت خرید تینر را هم مدنظر داشته باشید.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق

۱.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق کوچک

برای اتاقی با ابعاد کف معادل ۱۴ مترمربع و دیوارهایی با ابعاد ۳۲ مترمربع شما حداقل به ۲ گالن رنگ نیاز خواهید داشت. در محاسبه رنگ این اتاق، ابعاد درب ورودی، یک پنجره و درب کمددیواری به ابعاد حدوداً ۲ مترمربع از مقدار کلی کم می‌شود تا میزان رنگ نهایی به دست بیاید.

۲.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق متوسط

حداقل ۳ گالن رنگ برای رنگ آمیزی اتاقی با ابعاد کف معادل ۱۸.۵ مترمربع و ابعاد دیوارهایی برابر با ۳۸ مترمربع نیاز است. دلیل اصلی نیاز این مقدار رنگ برای اتاق‌های متوسط این است که دیوارهای زیادی دارند که باید کاملاً رنگ شوند. از ابعاد دیوارها ابعاد درب ورودی، پنجره و دو درب کمددیواری به‌اندازه ۴ مترمربع کم می‌شود، اما همچنان برای رنگ آمیزی کامل آن باید ۳ گالن رنگ تهیه کنید.

۳.    رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق بزرگ

محاسبه رنگ ساختمان نشان می‌دهد برای رنگ آمیزی کامل یک اتاق بزرگ شما به ۴ گالن رنگ نیاز خواهید داشت. این اتاق‌ها عموماً ابعاد کفی معادل ۲۸ مترمربع و دیوارهایی به‌اندازه ۵۳ مترمربع دارند. پس از قرارگیری این مقادیر در فرمول محاسبه رنگ آمیزی ابعاد درب ورودی، یک پنجره و دو درب کمد دیوار به‌اندازه ۴ مترمربع از ابعاد کلی کم می‌شود.

رنگ مورد نیاز برای رنگ آمیزی اتاق کوچک

نتیجه‌گیری

پروسه رنگ آمیزی ساختمان کار بسیار لذت بخشی است، اگر بدانید باید از چه مقدار رنگ استفاده کنید. در واقع محاسبه میزان رنگ مورد نیاز کمک می‌کند شما بتوانید رنگ آمیزی را به شکل حرفه‌ای انجام دهید. محاسبه رنگ ساختمان پیش از شروع به کار علاوه بر این که از دردسر کم یا زیادآمدن رنگ جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود هزینه خرید رنگ را به‌اندازه معقول کنترل کنید.

در انتها باید اشاره کنیم که محاسبه رنگ ساختمانی کار بسیار آسانی است؛ چرا که تنها کافی است ابعاد بخش‌هایی که نیاز به رنگ ندارند را از بخش‌هایی که نیاز به رنگ دارند، کم کنید. حالا شما ابعاد دقیق فضایی که باید به طور کامل رنگ شود را در اختیار دارید و می‌دانید که برای آن به چه میزان رنگ نیاز خواهید داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *