انواع کفپوش آزمایشگاه | شرکت رنگ تهران

انواع کفپوش آزمایشگاه چه هستند؟ بررسی ۴ مورد و معرفی بهترین کفپوش

انتخاب کفپوش مناسب برای آزمایشگاه، به‌خاطر شرایط ویژه بهداشتی، بسیار مهم است. اما بهترین انواع کفپوش آزمایشگاه چه هستند؟

انتخاب و اجرای کفپوش، یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی و بازسازی آزمایشگاه است. در این کفپوش‌ها، دیگر زیبایی ظاهری ملاک اصلی نیست، بلکه بهداشتی‌بودن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، و قابلیت تمیزشدن سریع و مؤثر اهمیت بیشتری دارند. در این مقاله وب‌سایت رنگ تهران، انواع کفپوش آزمایشگاه موجود در بازار را با جزئیات بررسی کرده، و بهترین نوع آن را معرفی می‌کنیم.

کفپوش آزمایشگاهی چیست | شرکت رنگ تهران

کفپوش آزمایشگاهی چیست؟

فعالیت‌های تحقیقاتی، آزمایشی و درمانی مهمی در آزمایشگاه‌های طبی انجام می‌شوند. بنابراین همه ابزارهای موجود در این محیط‌ها، و دکوراسیون داخلی آن‌ها باید از ویژگی‌ها و استانداردهای مشخصی برخوردار باشند.

از در و پنجره‌های آزمایشگاه تا میز و صندلی‌ها، و از المان‌های نورپردازی تا رنگ‌آمیزی دیوارها، همگی باید بر اساس قوانین و مقررات چنین محیط‌هایی آماده‌سازی، نصب و اجرا شوند. در این میان، کفپوش آزمایشگاه هم اهمیت زیادی دارد.

اگر انواع کفپوش آزمایشگاه درست انتخاب و نصب نشوند، نه‌تنها بهداشت محیط را تحت تأثیر منفی قرار داده، بلکه ممکن است باعث بروز خطا در انجام و نتیجه‌گیری آزمایش‌ها و سایر فعالیت‌های تحقیقاتی و درمانی بشوند.

کفپوش آزمایشگاهی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

از آزمایشگاه‌های کوچک داخل درمانگاه‌ها گرفته تا آزمایشگاه‌های بزرگ تشخیص طبی و پاتوبیولوژی، و همین‌طور آزمایشگاه‌های تخصصی شیمیایی، همگی باید کفپوش استاندارد و درجه‌یکی داشته باشند. اما ویژگی‌های کفپوش مناسب چه هستند؟

کفپوش باید استاندارد بهداشتی آزمایشگاه داشته باشد

یکی از مشکلاتی که آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با آن‌ها روبه‌رو هستند، انتقال آلودگی‌های محیطی یا سایر آلودگی‌ها به نتایج آزمایش است. بنابراین نه‌تنها محیط آزمایشگاه باید تمیز باشد، بلکه تک‌تک اجزای آن باید از استانداردهای بهداشتی برخوردار باشند.

در هر آزمایشگاهی، باید محیط کنترل‌شده‌ای برای آزمایش، کشت و نتیجه‌گیری وجود داشته باشد. اما دیوارها و کف آزمایشگاه، به‌خاطر سطح گسترده‌شان، آلودگی‌ها را به‌سرعت انتقال داده، و محیط را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. پس کفپوش آزمایشگاه باید آنتی‌باکتریال باشد. چنین محصولاتی، از رشد انواع آلودگی‌ها، مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کنند.

در حالت عادی، ذرات معلق در هوا، جذب کفپوش می‌شوند. البته این ذرات را با چشم غیرمسلح نمی‌توان دید و تمیزکردن عادی هم آن‌ها را از بین نمی‌برد. اما دستگاه‌های آزمایشگاهی حساس به این ذرات، وجودشان را تأیید می‌کنند.

اینجاست که رعایت استاندارد اتاق تمیز (Clean Room) برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و ساخت واکسن ضروری است. استفاده از بهترین انواع کفپوش آزمایشگاه هم جزو مهمی از این استاندارد است.

کفپوش باید استاندارد مقاومتی آزمایشگاه داشته باشد

آزمایشگاه‌ها پر از مواد شیمیایی، اسیدها، مواد ضدعفونی‌کننده، و کلی مواد دیگر هستند که هر لحظه ممکن است روی زمین بریزند. پس مقاومت انواع کفپوش آزمایشگاه در برابر مواد شیمیایی هم ویژگی مهمی است.

کفپوش آزمایشگاه باید در برابر انواع ضربه، فشار و سایر آسیب‌های احتمالی در محیط کار هم مقاوم باشد. برای نمونه، لوازم و دستگاه‌های سنگین آزمایشگاهی، ممکن است کفپوش را خراب کنند. پس در این حیطه هم باید از استانداردهای مقاومتی برخوردار باشد.

در نهایت، گرما و سرمای شدید هم به کفپوش‌های معمولی آسیب می‌زنند. آزمایشگاه‌های طبی و تحقیقاتی باید کفپوش‌هایی داشته باشند که در برابر تغییرات دمایی مقاوم هستند.

کفپوش استاندارد | شرکت رنگ تهران

کفپوش باید یک‌دست باشد

کف آزمایشگاه‌ها باید صاف و یک‌دست باشند. اگر شکاف یا درزی در کفپوش باشد، یا سطح آن ناهموار شود، ممکن است مشکلات مختلفی پیش بیایند.

اهمیت این مسئله در آزمایشگاه‌های شیمیایی که با مواد خطرناک و وسایل سنگین سروکار دارند، بیشتر از جاهای دیگر است. اما چگونه می‌توان کفپوش صاف و یک‌دستی داشت؟

کفپوش اپوکسی آزمایشگاهی و کفپوش پلی اورتان به‌صورت رزین مایع هستند. آن‌ها شکل یک‌دستی گرفته و سریع سفت می‌شوند. این کفپوش‌ها برای هر محیطی به‌طور اختصاصی اجرا می‌شوند.

به همین خاطر در انواع کفپوش آزمایشگاه که از جنس اپوکسی و پلی اورتان هستند، هیچ‌گونه شکاف یا درزی وجود نداشته، و کف بسیار هموار و یک‌نواخت است.

علاوه‌بر همواری کف، باید به لبه‌های کفپوش هم توجه کرد. این لبه‌های بیرونی ممکن است به محلی برای جذب و رشد آلودگی‌ها تبدیل شوند. برای پوشش کامل این لبه‌ها، باید دورتادور اتاق را با رزین اپوکسی پر کرد.

کفپوش باید ضد الکتریسیته ساکن باشد

بار الکتریکی اضافی، ممکن است روی کارکرد دستگاه‌ها و نتیجه آزمایش‌ها تأثیر منفی بگذارد. بنابراین آزمایشگاه‌هایی که از دستگاه‌های برقی و ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، باید کفپوشی داشته باشند که آنتی‌استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن است.

کفپوش باید به‌راحتی تمیز و ضدعفونی شود

مسلما نظافت درست و به‌موقع کفپوش، روی کیفیت کار آزمایشگاه تأثیر می‌گذارد. کفپوش‌های آزمایشگاهی لایه‌ای دارند که در برابر رطوبت، دما و مواد شوینده مقاوم است. بنابراین می‌توان از بخارشوهای صنعتی برای نظافت کف آزمایشگاه استفاده کرد.

در محیط آزمایشگاه، ممکن است مدام مواد شیمیایی یا خون روی زمین بریزند. ولی خیلی از این مواد با آب تمیز نمی‌شوند. اینجاست که مواد شونده و ضدعفونی‌کننده به کار می‌آیند. اگر کفپوش‌ها، مانند کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال استاندارد باشند، بر اثر شست‌وشو با مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، دچار فرسودگی و پوسیدگی نمی‌شوند.

انواع کفپوش آزمایشگاه چه هستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

به‌طور کلی چهار گروه مختلف از نظر جنس و مواد اولیه برای کفپوش‌ها وجود دارند، که عبارت‌اند از:

  • کاشی و سرامیک،
  • سنگ، سیمان و بتن،
  • پی‌وی‌سی، ورق و پلاستیک،
  • اپوکسی، پلی اورتان، و ترکیبی از کفپوش‌های رزینی.

بیایید نگاه دقیق‌تری به مزایا و معایب هریک از این کفپوش‌ها برای آزمایشگاه‌های طبی و شیمیایی بیندازیم:

کاشی و سرامیک برای کفپوش

کاشی و سرامیک از استانداردهای بهداشتی تاحدودی برخوردار هستند. این محصولات از نظر بیولوژیکی غیرفعال هستند، یعنی محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها صاف هستند، و تمیزکردنشان آسان است. بعضی کاشی‌ها و سرامیک‌ها در برابر ترک، شکستگی و خراش هم مقاوم هستند.

البته همه این مزایا، به شرط آن است که در اجرایشان دقت لازم به عمل بیاید. اگر شکاف بین سرامیک‌ها به‌درستی پر نشوند، آلودگی‌ها را در خود جمع می‌کنند. ضمن آنکه سرامیک‌های بی‌کیفیت، به‌راحتی آسیب می‌بینند، و دوام کمی دارند.

سنگ، سیمان و بتن برای کفپوش

این مواد بادوام، ضدآب، و مقاوم در برابر مواد شیمیایی هستند. اما تمیز و ضدعفونی‌کردنشان چندان آسان نیست. ضمن آنکه سردی و سختی این کفپوش‌ها، باعث می‌شود برای همه محیط‌ها، به‌ویژه محیط‌های بیمارستانی، چندان مناسب نباشند.

پی‌وی‌سی، ورق و پلاستیک برای کفپوش

این محصولات طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارند. خرید و نصب آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است، و به‌راحتی تمیز و ضدعفونی می‌شوند. اما مقاومت قابل‌توجهی در مقابل مواد شیمیایی ندارند. در محیط‌های مرطوب هم بسیار لغزنده هستند.

اپوکسی و پلی اورتان برای کفپوش

رنگ اپوکسی چیست؟ این محصول دوجزیی، با ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر پلی‌آمیدی درست می‌شود. به این رنگ‌ها، رنگ‌های ترموست یا گرماسخت می‌گویند که با واکنش رزین اپوکسی و هاردنر ایجاد می‌شود.

رنگ اپوکسی چسبندگی بالایی دارد. مقاومت آن در برابر عناصر شیمیایی هم بالاست. به همین خاطر جزو انتخاب‌های ایدئال برای کفپوش آزمایشگاه به حساب می‌آید. پلی اورتان هم ویژگی‌هایی مانند اپوکسی دارد. در ادامه این مقاله رنگ تهران، درباره این محصولات توضیح بیشتری می‌دهیم.

در اینجا نگاهی به جدول مقایسه‌ای این چهار انواع کفپوش آزمایشگاه بیندازید تا بتوانید با توجه به ویژگی‌های مدنظرتان، انتخاب مطمئن‌تری داشته باشید:

استاندارد بهداشتی استاندارد مقاومتی یک‌دستی و همواری ضدالکتریسیته ساکن قابلیت تمیزشدن
کاشی و سرامیک بله بله بله بله بله
سنگ، سیمان و بتن خیر بله خیر بله خیر
پی‌وی‌سی، ورق و پلاستیک بله خیر بله بله بله
اپوکسی، پلی اورتان بله بله بله بله بله

پس در میان انواع کفپوش بیمارستانی و آزمایشگاهی، اپوکسی و پلی اورتان بهترین انتخاب‌ها هستند. این کفپوش‌های رزینی به‌خاطر ویژگی‌هایشان، همه نیازها و استانداردهای کفپوش آزمایشگاهی را برآورده می‌کنند. در ادامه، نگاه دقیق‌تری به این دو جنس کفپوش می‌اندازیم.

کفپوش کاشی و سرامیک | شرکت رنگ تهران

کفپوش اپوکسی آزمایشگاه چیست؟

مدت زیادی نیست که کفپوش‌های اپوکسی وارد بازار شده‌اند. اما در همین مدت کم، توانسته‌اند طرف‌داران زیادی به دست بیاورند. اکنون این کفپوش، در آزمایشگاه‌های زیادی در سرتاسر دنیا استفاده می‌شوند.

در تولید و اجرای این کفپوش‌ها از انواع کفپوش آزمایشگاه، رزین اپوکسی، هاردنر، پرکننده‌ها، رنگ اپوکسی کف، و مواد افزودنی آلی و معدنی به کار می‌روند.

نکته قابل‌توجه اینکه با افزودن ماده جدیدی به این‌ها یا افزایش و کاهش مقدار هرکدام، می‌توان به ترکیب جدیدی در این کفپوش رسید که ساختار و ویژگی‌هایش با سایر محصولات فرق دارند.

برای نمونه، اگر در ترکیب مواد، از آنتی‌اسیدها استفاده کنید، کفپوش در برابر مواد اسیدی مقاوم خواهد بود. یا افزودن انواع رنگ، کفپوش‌های جذاب متعددی ایجاد می‌کند.

جدای از مواد اولیه و مقدار استفاده‌شان، چگونگی اجرای کفپوش اپوکسی هم تأثیر زیادی روی کاربرد آن خواهد داشت, اگر کفپوش اپوکسی به‌درستی تهیه و اجرا نشود، دوام آن کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه زیبایی ظاهری نداشته، و چه‌بسا پستی و بلندی‌هایی روی کف ایجاد می‌کند.

کفپوش اپوکسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

حالا این پرسش پیش می‌آید که کفپوش اپوکسی چه ویژگی‌هایی دارد که نسبت به سایر انواع کفپوش آزمایشگاه برای محیط‌های بیمارستانی مناسب‌تر است؟

رفت‌وآمد زیادی در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. بعضی از آن‌ها به‌خاطر شرایط ویژه، به‌صورت ۲۴ساعته فعال هستند. پس کفپوش آزمایشگاه باید مقاومت زیادی در برابر میزان بالای تردد داشته باشد.

مقاومت در برابر آلودگی‌های شیمیایی، دارویی و سایر مواد موجود در این محیط‌ها هم از ویژگی‌هایی است که کفپوش‌های اپوکسی دارند. البته همان‌طور که گفته شد، با کم‌وزیادکردن ترکیب اولیه، می‌توان به کفپوش‌های اپوکسی مختلفی رسید.

وقتی همه این نیازها برآورده می‌شوند، عمر کفپوش بالا می‌رود، و در کوتاه‌مدت نیازی به تعمیر و بازسازی نخواهد داشت. از آن‌جایی که به‌طور معمول فرصتی برای تعطیلی آزمایشگاه‌ها نیست، این ویژگی اپوکسی هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند, پس در خرید رنگ اپوکسی و اجرای کفپوش، باید از مشورت و کمک متخصصان این حوزه استفاده کنید.

کفپوش پلی اورتان آزمایشگاه چیست؟

گزینه بعدی در میان انواع کفپوش آزمایشگاه کفپوش‌های پلی اورتان هستند. این کفپوش‌ها کاملا شبیه اپوکسی هستند، اما مواد اولیه مصنوعی در آن‌ها، باعث شده از ویژگی ارتجاعی بیشتری نسبت به کفپوش اپوکسی برخوردار باشد.

نکته قابل‌توجه اینکه ایستادن طولانی و راه‌رفتن مداوم روی این کفپوش‌ها، احساس خستگی کمتری را منتقل کرده و خوشایندتر است. به همین خاطر، از پلی اورتان برای کف سالن‌های ورزشی هم استفاده می‌شود. قیمت رنگ پلی اورتان هم بسیار مناسب است، و می‌توان با افزودن رنگ‌های مختلف، جذابیت زیادی به ظاهرش داد.

کفپوش پلی اورتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

پلی اورتان از نظر ظاهری، بسیار شبیه اپوکسی است، اما در برابر سایش مقاومت بیشتری دارد. نکته جالب اینکه این ماده در مقابل اشعه ماورای بنفش هم مقاوم است. بنابراین برای کفپوش فضاهای باز هم توصیه می‌شود.

با کم‌وزیادکردن مواد اولیه و تغییر در ترکیب این کفپوش‌ها هم می‌توان به کاربردهای مختلفی از آن رسید. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به کفپوش‌های پلی اورتان با مقاومت بالا برای انبارها و پارکینگ‌ها، کفپوش‌هایی با ویژگی‌های آنتی‌استاتیک برای صنایع مختلف، و انواع کفپوش آزمایشگاه اشاره کرد.

کفپوش پلی اورتان مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد. اجرای یک‌دست و صاف آن باعث می‌شود در بلندمدت جرم نگیرد. انعطاف‌پذیری مناسبی هم دارد، و در نتیجه مقاومت مکانیکی خوبی دارد. این کفپوش‌ها را می‌توان با مواد شوینده معمولی هم به‌خوبی و به‌طور مؤثری شست.

کفپوش اپوکسی آزمایشگاه | شرکت رنگ تهران

جمع‌بندی

در این مقاله رنگ تهران به انواع کفپوش آزمایشگاه پرداختیم. درباره چهار گروه از کفپوش‌ها گفتیم و آن‌ها را باهم مقایسه کردیم. کفپوش‌های اپوکسی و پلی اورتان به‌خاطر ویژگی‌های مقاومتی و استانداردشان، جزو بهترین و پرطرف‌دارترین کفپوش‌های آزمایشگاهی و بیمارستانی هستند.

شرکت پخش رنگ تهران که با ده‌ها سال فعالیت مستمر در حوزه تولید و توزیع انواع رنگ‌های ساختمانی و صنعتی، به نام مطمئنی در صنعت رنگ کشور تبدیل شده، آماده است تا با ارائه مشاوره‌های تخصصی درباره انتخاب و اجرا، و همین‌طور تهیه بهترین رنگ‌ها از برندهای معتبر داخلی و خارجی، شما را در انجام هرچه بهتر پروژه‌هایتان یاری کند.

همین الان می‌توانید با شماره ۰۹۱۲۱۱۳۴۲۷۸ تماس صوتی، پیامکی یا واتساپی برقرار کرده، و اطلاعات بیشتری درباره بهترین محصولات موجود در بازار و قیمت آن‌ها دریافت کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *