استاندارد bs1710 | شرکت رنگ تهران

آشنایی با استاندارد bs1710 و کاربردهایش

همان‌طور که می‌دانید، در صنایع مختلف انتقال مواد به‌وسیله لوله‌ها و خطوط لوله‌کشی انجام می‌شود. تشخیص صحیح و سریع لوله‌ها و خطوط لوله‌کشی در هر صنعتی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای شناسایی رنگ لوله‌های صنعتی، استاندارد bs1710 به‌عنوان یکی از معتبرترین استانداردهای شناسایی رنگ برای لوله‌های صنعتی در جهان شناخته شده است.

استفاده از استاندارد bs1710 در صنعت به دلیل کاربردی‌بودن و افزایش ایمنی در محیط کار، بسیار مهم است. با استفاده از این استاندارد، کارگران می‌توانند به‌راحتی لوله‌ها را شناسایی کرده و مکان‌یابی کنند، این باعث می‌شود که عملیات نگهداری و تعمیرات سریع‌تر و بادقت بیشتری صورت گیرد.

در این مطلب، با استاندارد bs1710 آشنا خواهید شد. در ابتدا، به تاریخچه این استاندارد و نسخه‌های منتشرشده آن اشاره خواهیم کرد. سپس، به توضیح رنگ‌های مورداستفاده در این استاندارد و کاربردهای هر رنگ خواهیم پرداخت. استانداردهای صنعتی دیگری هم وجود دارند که هر کدام به موضوعی خاص توجه دارند.

استانداردهای رنگ‌های صنعتی | شرکت رنگ تهران

استانداردهای رنگ‌های صنعتی

رنگ‌های صنعتی برای مصارف صنعتی و کاربردهای خاصی مانند پوشش‌دادن به سطوح فلزی، بتنی یا چوبی به کار می‌روند. استانداردها به تولیدکنندگان و کاربران این رنگ‌ها کمک می‌کند تا به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنند. ازاین‌رو این استانداردها اهمیت زیادی دارند و توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر با این موارد بلاگ « استانداردهای رنگ صنعتی » را مطالعه کنید.

 در ادامه به برخی از این استانداردها اشاره می‌شود:

  • استاندارد SSPC

این استاندارد برای رنگ‌های صنعتی پوششی به کار می‌رود و شامل مشخصات فنی، روش‌های آزمایش و بررسی این رنگ‌ها خواهد بود.

  • استاندارد ISO

استاندارد ایزو برای رنگ‌های صنعتی که در پوشش‌دادن به سطوح فلزی، بتنی یا چوبی کارآمد هستند، استفاده می‌شود. استاندارد ایزو یکی از معتبرترین استانداردهای این زمینه است که در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • استاندارد ASTM

این استاندارد برای رنگ‌های پوشش‌دهی فلزات به کار می‌رود و شامل مشخصات فنی و استانداردهای اندازه‌گیری و آزمایش رنگ‌های صنعتی است. توجه داشته باشید که این استاندارد روی قیمت هر کیلو رنگ پلی اورتان به‌عنوان یک رنگ صنعتی، تأثیر زیادی دارد.

استاندارد bs17179 چیست؟

استاندارد bs1710 یکی از مهم‌ترین استانداردهای شناسایی رنگ در صنعت است که برای لوله‌های صنعتی به کار می‌رود.

استفاده از استاندارد bs1710 برای شناسایی رنگ لوله‌های صنعتی، به کاربران و تولیدکنندگان این لوله‌ها، این امکان را می‌دهد که به‌راحتی محتوای لوله‌های صنعتی را تشخیص دهند و در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ها، بدون مشکلی بتوانند این کار را انجام دهند.

به طور خلاصه، استفاده از استاندارد BS1710 برای شناسایی رنگ لوله‌های صنعتی، بسیار حائز اهمیت است و برای کسب‌وکارهای صنعتی، ایجاد ایمنی و کیفیت بالا، رعایت قوانین و مقررات مربوطه، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های ناشی از خرابی و تعمیرات زیاد، بسیار مفید واقع می‌شود.

این استاندارد از چه زمانی ایجاد شد؟

برای اولین‌بار این استاندارد در کشور انگلستان ایجاد شد و از سال ۱۹۸۶ تا به امروز مورداستفاده بوده است. البته که نسخه اولیه‌ای که در سال ۱۹۸۶ استفاده شده بود، دیگر منسوخ شده و در سال ۲۰۱۴ نسخه‌ای جدیدتر برای این استاندارد تعریف شده که ایمنی و کارایی بالاتری ایجاد می‌کند.

همچنین برای آشنایی با استاندارد رنگ لوله های صنعتی این مطلب را در رنگ تهران مطالعه کنید.

BS1710 چه کاربردهایی دارد؟

استاندارد BS1710 یک استاندارد شناسایی رنگ برای لوله‌های صنعتی است که در بسیاری از کشورها به‌عنوان یک استاندارد معتبر و شناخته شده در صنعت استفاده می‌شود. استانداردهای دیگری هم برای رنگ‌های صنعتی مانند رنگ اپوکسی وجود دارد که در مطلب « استاندارد رنگ اپوکسی » به آن پرداخته‌ایم.

در ادامه هم می‌توانید چند مورد از مهم‌ترین کارایی‌هایی این استاندارد را مشاهده کنید:

۱.    شناسایی رنگ لوله‌ها

 استاندارد bs1710 برای شناسایی رنگ لوله‌های صنعتی استفاده می‌شود تا کارگران صنعتی بتوانند به‌راحتی لوله‌های مختلف را تفکیک کرده و هر کدام را به‌درستی شناسایی کنند.

۲.    ایمنی

 استفاده از رنگ‌های مشخص و استاندارد شده در لوله‌های صنعتی، باعث افزایش ایمنی در محیط کار می‌شود. کارگران می‌توانند به‌راحتی لوله‌هایی که به مواد خطرناک متصل هستند را شناسایی کنند و در صورت وجود خطر، اقدام به اطلاع‌رسانی به مسئولین ایمنی کنند.

۳.    تسهیل در عملیات نگهداری و تعمیرات

 با استفاده از استاندارد bs1710، کارگران می‌توانند به‌راحتی لوله‌ها را شناسایی کرده و مکان‌یابی کنند، این باعث می‌شود که عملیات نگهداری و تعمیرات سریع‌تر و بادقت بیشتری صورت گیرد.

۴.    کاهش هزینه‌ها

 استفاده از این استاندارد باعث می‌شود که هزینه‌های ناشی از خطا در نصب و تعمیر لوله‌ها کاهش یابد و همچنین بهبود کارایی و بهره‌وری در محیط کار ایجاد شود.

کاربردهای BS1710 | شرکت رنگ تهران

از چه رنگ‌هایی در این استاندارد استفاده می‌شود؟

استاندارد bs1710 هم مانند استاندارد رنگ‌های دریایی یک استاندارد جهانی است که برای رنگ‌های صنعتی به کار می‌رود. در مورد استاندارد bs1710 در این مقاله صحبت می‌کنیم، اما برای کسب اطلاعات در مورد رنگ‌های دریایی به مطلب «استاندارد رنگ دریایی» مراجعه کنید.

استاندارد bs1710 به‌طورکلی از سه دسته‌بندی رنگی استفاده می‌کند که به شرح زیر هستند:

  • ۸ رنگ به‌عنوان رنگ‌های شناسایی اولیه
  • ۴ رنگ به‌عنوان رنگ‌های ایمنی
  • ۱۱ رنگ به‌عنوان کدهای دیگر

در میان همه این رنگ‌ها، می‌توان به سبز، خاکستری، بنفش، آبی روشن، سیاه، نارنجی، زرد، قرمز یا نقره‌ای اشاره کرد که هر کدام به معنای خاصی اشاره دارند.

به‌طورکلی این استاندارد یکی از پرکاربردترین شاخص‌هایی است که در صنایع بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین توجه داشته باشید که استاندارد بودن رنگ‌ها صنعتی تأثیر زیادی در قیمت هر کیلو از آن‌ها دارد. برای مثال قیمت هر کیلو رنگ اپوکسی با استاندارد ایزو می‌تواند بسیار بالاتر از رنگ‌های اپوکسی غیراستاندارد باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *